lauantai 12. huhtikuuta 2014

Vihersmoothie



Olen viime aikoina innostunut tekemään paljon smootheja, kokeillut vaikka kuinka montaa versiotakin.Aluksi kokeilin valmiita reseptejä, mutta pikkuhiljaa olen tehnyt ihan omiakin smoothiesörsseleitä. Niihin voi laittaa periaatteessa mitä vaan; marjoja, vihanneksia, hedelmiä, juureksia, siemeniä ja vaikka superfoodeja. Nesteenä olen käyttänyt vettä, mehua (Gefilus-mehu sopii tosi hyvin), maustamatonta jukurttia, kookosmaitoa, mitä milloinkin.
Vihersmootheissa on paljon terveellistä lehtivihreää, jolla on runsaasti hyviä vaikutuksia. Se esimerkiksi normalisoi suoliston bakteerikantaa ja lisää vastustuskykyä. Kaikenlaiset salaatit ja lehtivihannekset sopivat niihin. Tähänkin vihersmoothiin sopisi tuore pinaatti, vuonankaali, persilja ja vaikka lehtiselleri. Resepti on Miia Saastamoisen "Luonnollista!, Syömisen syvin olemus"- kirjasta, joka on muutenkin tosi hyvä ja perusteellinen teos terveellisestä ruuasta.
Tähän smoothiin suositeltiin laitettavaksi kokonainen ruukku tammenlehtisalaattia, mutta se on kyllä aika paljon kerralla, ainakin aloittelijalle. Olen itse tehnyt puolikkaalla tammenlehtisalaattiruukulla. Silloin maku on miedompi.






Vihersmoothie

 1 kypsä banaani
1 päärynä (kuorineen ja siemenineen)
1 omena (kuorineen ja siemenineen)
2 dl vettä
1 annos lehtivihanneksia (esim. puolikas ruukku tammenlehtisalaattia)


Soseuta ensin tehosekoittimella lehtivihreät ja vesi hienoksi. Lisää sitten paloitellut hedelmät ja soseuta täydellä teholla niin kauan, että koostumus on samettimaista, eikä lehtivihreän palasia ole näkyvissä. Nauti heti.